A 8. kerület képviselő-testülete szerdán egy újabb érdekes ügyet tárgyalt.
Az alapfelállás az, hogy a kerületben amely bizony elég sűrűn lakott, és viszonylag sűrűn beszőtt BKV vonalakkal, egy iskolabusz üzemel. Kicsit összevontam a szemöldökömet, de tovább olvastam az előterjesztést, amely részletezi, hogy a busz a Kerepesdűlő és a Tisztviselőtelepen levő iskola között jár. Na így már más, mivel a Kerepesdűlő tényleg annyira el van vágva a kerület többi részétől a vasút, Combino-garázs, sporttelep, gyártelep, Kerepesi temető által, hogy jogos lehet a szülők igénye, hogy így ne a szomszéd kerület hozzájuk közelebb levő intézményébe vigyék a gyerekeket. Az LMP igenis támogatja Kerepesdűlő jobb integrálását a kerületbe, ezt a kapcsolatot talán ottani átlagosnál jobb választási eredménye is jelzi. Na de az ördög a részletekben, lássuk:
Az előterjesztés a 2011-es feladatokra 6.687.800 Ft-ot szán, ebből 4.536.000 Ft saját rész. Mindezet versenyeztetés és a vállalkozó megnevezése nélkül. Ez napi háromszori (reggel, délben, napközi után) oda-vissza közlekedést jelent. A távolság nagyjából 3.2km egy irányban, de számoljunk némi ráhagyással 5km-rel!
Egy iskolaévben 185 tanítási nap van, tehát ez összesen 185x3x2x5km=5550km. Azaz egy megtett kilométerre 1205, azaz ezerkettőszázöt forint jut. Hm...
Amennyiben a város taxikkal oldaná meg a diákok szállítását, nagyjából maximum 180Ft-ot kellene kifizetni kilométerenként, de azt is csak a hasznos irányba, továbbá délben sem félig levő járművek mennének visszafelé. Számoljuk ki, mennyibe kerülne az év 4 diák számára egy taxival:
185x2x(300Ft alapdíj + 5kmx180Ft/km) = 344.100Ft
Az iskolabusz tehát 19 taxi, azaz 76 diák esetén lesz kifizetődő. Jelenleg kb 30 diák használja a szolgáltatást, és az önkormányzat 20 jelentkezőig tartja fenn. 30 diák esetén 2.752.800Ft-ot kellene fizetni, a teljes összeg 41, az önrész 61%-át. Más szavakkal a taxik spórolnak 59%-ot, de még ha a pályázati pénzt nem is használjuk fel, visszaadjuk a köznek, akkor is 39%-ot.
Itt sok mindennel nem számoltunk: az út hosszának felkerekítése, a taxitársaságokkal köthető mennyiségi kedvezmény (eléggé szeretik a fix fuvarokat), nagyobb (kisbusz) taxik beállítása, de másik oldalról az iskolabuszok speciális igényeit sem. Az aránytalanság mindenesetre így is szembeötlő.
A FIDESZ-KDNP többség az eredeti előterjesztést elfogadta.