HTML

Lájkolj minket!

Képgaléria

Budapest szmogtérképe

Budapest szmogtérképe

Friss topikok

ÍGY DOLGOZUNK AZ ÖNKORMÁNYZATOKBAN II.

2011.07.12. 09:33 kretaszag

Terézváros: pályázati támogatás kiosztása civil szervezeteknek

 

A terézvárosi önkormányzat 2011-ben (a korábbi évekhez hasonlóan) két körben három-három millió forintot oszt szét pályázati úton a civil szervezetek közt. A korábban kialakult gyakorlattal ellentétben a Fideszes vezetés az ellenzéket kész helyzet elé állítva, egyeztetés nélkül terjesztette a bizottság elé a támogatási keret elosztásáról szóló javaslatot.  

Az előterjesztés (a civil pályázati anyagokkal együtt letölthető a terézvárosi honlapról illetve a Scribd-ről) bevezető sorai szerint a pályázatokat a Humán Bizottság véleményezi: felkötöttük a gatyánkat, és felállítottunk egy olyan szempontrendszert, amit a beérkezett pályázatok sorba rendezésére javasolhatunk. Nem volt könnyű dolgunk, több okból sem. A bizottsági és a testületi előterjesztések mindig csütörtökönként jönnek ki, és kedden már bizottsági ülés van. Sőt, ezúttal a teljes pályázati anyagért be kellett menni személyesen az irodára, ezért végül csak hétfőn este jutottunk hozzá a teljes pályázati anyaghoz.

A pályázati rendszer (az összegek elosztása és a támogatott programok megvalósulása) sem a pályázó civilek, sem a terézvárosiak számára nem követhető. A pályázati kiírásban meglehetősen szűkszavú a célok megjelölése is. Annyit tudunk, hogy a közösségi élet és a demokrácia fejlesztését célzó programokat támogatnak, hiányzik azonban a pályázatok értékeléséhez támpontul használt kritériumrendszer (ezt a pályázat kiírásakor szóvá tettük, hiába). A pályázati kiírás hiányosságai miatt homály fedi, hogy a civilek miképp vonják be a résztvevőket a programokba, sok pályázó nem részletezte a munkatervet, a programtervet vagy a költségvetési részt. Rögtönözni kényszerültünk, végülis a barkácsolt pályázati rendszer alapján, a pályázatokról és a szervezetekről elérhető információkra támaszkodva a következő bírálati szempontokat állítottuk fel:

- hányan vehetnek részt a programban,

- ingyenes-e a program, nyitott-e terézvárosi lakosok számára,

- hány alkalommal kapott az előző években támogatást a szervezet,

- az interneten nyilvánosságra hozzák-e a korábbi pályázataik dokumentációját, elszámolását?

Feltűnő az is, hogy több iskola pályázik az iskola alapítványán keresztül (pl. nyári táborokra): noha a cél támogatandó, a jelenség egy kényszerhelyzetet tükröz, és azt eredményezi, hogy az önszerveződő kezdeményezések helyett a pályázati forrás egy része az iskolák forráshiányának ellensúlyozására megy el.

Az írott szóval ellentétben a május végi bizottsági ülésen kész tények elé állítottak minket, az ülésen konkrét összegeket tartalmazó javaslatot osztott ki a Fideszes bizottsági elnök. Azzal is helyben szembesültünk, hogy a Jobbikos képviselő e-mailen korábban megküldte a favoritjait, az ülésen már csak nyugtázták, hogy az ő véleményüket is beépítette a Fidesz. LMP-s külső bizottsági tagként kiemeltem, hogy az eljárásban nem érvényesül az átláthatóság elve, elfogadhatatlan, hogy a nyertes pályázatok dokumentációja nem követhető az önkormányzat honlapján, és finoman szólva is meglepő, hogy az ülésen egy kész listával (Scribd-link) szembesülünk. Az önkormányzat honlapján nem követhető a korábbi évek nyertes pályázatainak beszámolója, és a korábbi nyertesek listájára is csak a közgyűlési jegyzőkönyvekben bogarászva lehet rátalálni. 

Világos indoklás híján csak találgatni tudunk, hogy mi volt a forráselosztás hátterében: láthatólag arra törekedtek, hogy minél több szervezet kapjon a forrásból a megpályázottnál alacsonyabb összegeket. Néhány szervezetet egyáltalán nem támogattak, ilyen a hajléktalanok számára programot szervező Nonprofit Alapítvány (talán nem Terézvárosban működik?); a terézvárosiak számára nyitott, önkéntes munkában szervezett, viszont költségtérítéses cserkésztábor (Telepesek Társadalmi Múzeum Alapítvány); az Ars Medica Pro Humanitate Hungarica Egyesület; a Magyar Művészet és Szocioterápiás Közösségépítő Egyesület (szinte olvashatatlan a beszkennelt pályázat). A Vállalkozók Országos Szövetségét pedig azért zárták ki, mert a tevékenységük nem illik a pályázati kiírásba.

A május 26-i képviselőtestületi ülésen (a jegyzőkönyvrészletet mellékeljük, amint elkészül) Cake Olivio képviselőnk kifogásolta, hogy civil tanácsnokként nem vonták be az előkészítésbe, zárt ajtók mögött folyt az egyeztetés a pályázati pénzekről, annak ellenére, hogy az alpolgármestert, Simonffy Mártát többször kérte arra, hogy efféle ügyekben egyeztessenek. Bundula Csaba alpolgármester válaszában (S.M. alpolgármester távollétében) hangsúlyozta, hogy számára érthetetlen, hogy mi a gond az eljárással, hiszen a Jobbikos képviselő is megtehette e-mailben javaslatát. Válaszában Olivio elmondta, hogy az LMP célja nem a lobbizás egyes civil szervezetek érdekében, hanem átlátható forráselosztási rendszer kialakítása. A jelenlegi elosztási és döntéshozatali eljárás még akkor sem elfogadható, ha esetlegesen a döntés szakmailag helytálló, hiszen ellentmond a részvétel és az átláthatóság elvének, a munkában résztvevő ellenzéki képviselőket pedig felesleges biodíszletté változtatja.

Javasoljuk, hogy a civileknek szánt pályázathoz készüljön kritériumrendszer, amely tartalmazza a pályázókkal szemben támasztott elvárásokat. Az átlátható döntéshozatal érdekében nyilvánossá kell tenni, hogy milyen elemeket vesz figyelembe a bizottság a nyertesek kiválasztásakor. Továbbá javasoljuk, hogy világosan válasszák szét a civil (alulról szerveződő, közösségi életet élénkítő lakossági) kezdeményezések számára elérhető forrást, és az önkormányzati intézmények forráshiányának kipótlását célzó forrást.

Komoly problémát jelez, hogy a Fidesz-KDNP többség értetlenül állt azelőtt, hogy mi okból kifogásolható az eljárás, és elsősorban a „szokásjogra” hivatkoztak. Ez alkalmas volt arra, hogy a szocialisták kritikáját lesöpörjék az asztalról, az LMP által megfogalmazott kifogásokra azonban nem volt válaszuk túl annak hangsúlyozásán, hogy a civil tanácsnok nem végzi megfelelően a munkáját. De vajon miképp végezhetnék az ellenzéki tanácsnokok úgy a munkájukat, ha kizárják őket döntés-előkészítésből? Az ellenzéki tanácsnokok jelenleg nem tudják mikor és hol születnek a döntések a kompetenciájukba tartozó ügyekben. Az ellenzéki képviselőkhöz hasonlóan az ellenzéki tanácsnokok is csak egy héttel a képviselő-testületi ülés előtt ismerhetik meg az előterjesztéseket, azonban ekkorra rendszerint már csak a kész koncepción lehet kisebb módosításokat elérni. Cinikus a Fidesz hozzáállása: miközben kizárják a tanácsnokokat az illetékességükbe tartozó ügyek előkészítéséből, utólag őket bírálják, amiért nem elég proaktívak. 

Szólj hozzá!
Ha tetszett a cikk, egyetértesz velünk, vagy kíváncsi vagy a véleményünkre, nyomj egy lájkot!

Címkék: civil mszp önkormányzat 2011 terézváros 6ker olivio igydolgozunk

A bejegyzés trackback címe:

https://lmp678.blog.hu/api/trackback/id/tr973059751

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.